Στον δεύτερο χρόνο της ύπαρξής του το Basketball Champions League αρχίζει να καθιερώνεται στις συνειδήσεις των φίλων του μπάσκετ. Δικαιολογεί την παρουσία του στον μπασκετικό χάρτη της Ευρώπης και συνεχίζει να δίνει τη μάχη του όχι μόνο για να κερδίσει το μερίδιο από την πίτα που του αναλογεί, αλλά και για να επιβάλει το δικό του αξιακό μοντέλο, το οποίο σε πολλά σημεία έρχεται σε σύγκρουση με αυτό των ανταγωνιστών του.
Πώς πιστεύουν οι άνθρωποί του ότι εξελίσσεται αυτή η μάχη; Ποια είναι τα πρώτα συμπεράσματά τους και τι εκτιμούν ότι πρέπει να γίνει στο μέλλον; Ο Πατρίκ Κομνηνός, ο άνθρωπος που έχει την ευθύνη αυτού του project από το πόστο του διευθύνοντος συμβούλου του BCL, μιλά στο basketa.gr για όλα αυτά. Γι' αυτά που έχει πετύχει ως τώρα η διοργάνωση, για όσα πρέπει να βελτιώσει, για τα σημεία υπεροχής της έναντι των ανταγωνιστών της, για το σύστημα διεξαγωγής και αν πρέπει να αλλάξει, για το επίπεδο συνεργασίας του με τις ομάδες και δη τις τρεις ελληνικές, για το τι πρέπει να γίνει ώστε να γεφυρωθεί το χάσμα μεταξύ FIBA και Ευρωλίγκας και γιατί είναι απαραίτητο να συμβεί αυτό. Λέει πολλά και ενδιαφέροντα, όπως για παράδειγμα ότι "όσο μεγαλώνει το BCL τόσο μεγαλύτερα θα γίνονται και τα οικονομικά κίνητρα για τις ομάδες μας". Και εξηγεί για ποιο λόγο πιστεύει ότι το BCL... "βρίσκεται σε αποστολή".
- Ποια είναι η αποτίμηση που μπορείτε να κάνετε για τη φετινή σεζόν στο BCL μέχρι αυτό το χρονικό σημείο;
"Η αποτίμηση μίας σεζόν έχει δύο άξονες. Ο πρώτος αφορά στην εσωτερική διαδικασία και στα πράγματα που εμείς, στη ομάδα του BCL, μελετούμε καθημερινά και εντοπίζουμε αδυναμίες ή περιθώρια βελτίωσης. Ο δεύτερος άξονας αφορά στα σχόλια που δεχόμαστε από τις ομάδες μας. Τo BCL πέρσι μπήκε στη ζωή της ευρωπαϊκής μπασκετικής κοινωνίας, γνωρίζοντας ότι πρέπει να αποδείξει ότι είναι μία κορυφαία διοργάνωση. Το περιβάλλον ήταν ήδη πολύ ανταγωνιστικό και θεωρώ ότι με τη δική μας παρουσία, έγινε περισσότερο ανταγωνιστικό, δίνοντας κίνητρο ακόμα και στην Ευρωλίγκα να λειτουργήσει διαφορετικά σε κάποιες περιπτώσεις. Το ίδιο φυσικά έκανε και το Eurocup. Κάτι που σημαίνει ότι το BCL αφενός βοήθησε την ανάπτυξη του ανταγωνισμού και τη βελτίωση των διοργανώσεων, αφετέρου κέρδισε τη πρώτη μάχη της αναγνώρισης ως μία κορυφαία διοργάνωση. Εμείς, όμως, δεν έχουμε δικαίωμα να επαναπαυτούμε. Είμαστε πολύ αυστηροί στις απαιτήσεις που έχουμε από τον εαυτό μας και ψάχνουμε σε μόνιμη βάση το περιθώριο βελτίωσης. Κι αυτός είναι ο πρώτος άξονας. Σε ό,τι αφορά στον δεύτερο άξονα, θα τολμήσω να πω ότι είμαστε πολύ χαρούμενοι μέχρι στιγμής για την ικανοποίηση που εισπράττουμε από τις ομάδες μας για τη συμμετοχή τους στο BCL, που στο ξεκίνημα της δεύτερης χρονιάς διατήρησε όλες τις δυνάμεις του. Κι αυτό είναι πολύ σημαντικό, αν και στο βωμό της «κόντρας» της Ευρωλίγκας με τη FIBA για επικοινωνιακούς λόγους, είναι ελάχιστοι αυτοί που στέκονται στο γεγονός ότι το ΒCL, αν και αντιμετωπίστηκε με δισταγμό σε κάποιες αγορές, συντήρησε σχεδόν το 100% των δυνάμεών του τη δεύτερη χρονιά. Σίγουρα μπορούμε να κάνουμε πολλά πράγματα καλύτερα, αλλά μέχρι στιγμής νομίζω ότι η αποδοχή του BCL ως μία διοργάνωση που ήρθε για να μείνει και που έχει καθιερωθεί ως μία εβδομαδιαία συνήθεια του μπασκετικού κοινού, μας ευχαριστεί".
- Σε σχέση με την περσινή παρθενική διοργάνωση ποια πράγματα έχουν πάει καλύτερα και ποια όχι και τόσο και χρειάζονται περαιτέρω βελτίωση;
"Το BCL, όπως ανάφερα και νωρίτερα, μπαίνει με σταθερούς ρυθμούς στην ατζέντα του φιλάθλου σε ολοένα και περισσότερες χώρες. Φυσικά και στην Ελλάδα, κάτι που προσωπικά με κάνει περισσότερο χαρούμενο, διότι εξ αρχής ήταν ένα στοίχημα να πείσουμε το εξαιρετικά δύσκολο κι απαιτητικό κοινό της Ελλάδας για την ποιότητα και τις προθέσεις μας. Είναι αλήθεια ότι θα θέλαμε κάποια πράγματα να είναι διαφορετικά, ίσως καλύτερα. Αλλά, ξέρετε, δεν εξαρτάται μόνο από τις δικές μας δυνάμεις, αλλά από τη συνολική ανάπτυξη του μπάσκετ πανευρωπαϊκώς. Αν θέλαμε μεγαλύτερα γήπεδα σε κάποιες περιπτώσεις; Φυσικά θα θέλαμε! Περισσότερο κόσμο; Σε κάποιες αγορές, ναι, είναι αλήθεια ότι θα θέλαμε να έχουμε. Αλλά, η μεγάλη διαφορά που έχουμε από τους “ανταγωνιστές μας” (ας του αποκαλέσουμε έτσι), είναι ότι εμείς επιχειρούμε σε εδάφη που επί χρόνια παρέμεναν αχαρτογράφητα στον μπασκετικό χάρτη, κι εμείς, ως έχει χρέος η FIBA να κάνει, ήρθαμε για να δώσουμε την ευκαιρία σε αυτές τις χώρες, αλλά και στο μπάσκετ συνολικά, να αναπτυχθεί εκεί ακριβώς όπου οι υπάρχουσες διοργανώσεις δεν έριχναν το βλέμμα τους. Μην ξεχνάμε ότι οι ομάδες που συμμετέχουν στο BCL έχουν κατακτήσει κορυφαίες θέσεις στα Εθνικά πρωταθλήματά τους. Στον χώρο του μπάσκετ όπου τα τελευταία χρόνια έχει επιβληθεί μια νοοτροπία όπου η εμπορικότητα μίας ομάδας έχει περισσότερη αξία από τα αποτελέσματα της στο Εθνικό πρωτάθλημα, η συνήθεια του κοινού είναι να παρακολουθεί μόνο τις κορυφαίες εμπορικά ομάδες, οι οποίες δεν είναι, αναγκαστικά, και οι κορυφαίες αγωνιστικά. Δεχόμαστε κριτική για θέματα που χρήζουν βελτίωσης και ειλικρινά είμαστε ευγνώμονες σε αυτούς που ακόμα και με αυστηρά σχόλια μας κρίνουν, έχοντας ορθή προαίρεση, αλλά θα ήθελα μόνο να πω ότι το BCL εκτός από το θέμα του ανταγωνισμού, των χρημάτων και της εμπορικής διάστασής του, βρίσκεται ταυτόχρονα σε μία “Αποστολή”: Να ενισχύσει, να βοηθήσει, να ανοίξει ορίζοντες, να επαναφέρει την μπασκετική σκέψη σε χώρες που ήταν απούσες από το κορυφαίο επίπεδο, ακριβώς διότι η ανάπτυξη του μπάσκετ δεν έρχεται ποτέ όταν οι δυνατοί γίνονται ισχυρότεροι και ανίκητοι. Το μπάσκετ χρειάζεται όλες τις χώρες της Ευρώπης. Το BCL έχει και αυτόν τον ρόλο! Άρα, το γεγονός ότι μία κορυφαία διοργάνωση μπαίνει στη ζωή κοινωνιών, που μέχρι πρότινος δεν είχαν την ευκαιρία να απολαύσουν τις ομάδες τους σε αυτό το επίπεδο, μας κάνει χαρούμενους".
- Είστε ικανοποιημένος από το επίπεδο του ανταγωνισμού που υπάρχει μέσα στα γήπεδα;
"Βλέπετε ότι βρισκόμαστε στα μέσα του δεύτερου γύρου και παρατηρούμε ότι οι βαθμολογίες στα γκρουπ διατηρούν ζωντανές ελπίδες πρόκρισης στις περισσότερες ομάδες. Αυτό μόνο ικανοποίηση μπορεί να προκαλεί. Κι αυτό δεν έχει να κάνει με τη μειωμένη ποιότητα των ομάδων, ή του ανταγωνισμού. Παρακολουθούμε όλα τα Εθνικά πρωταθλήματα και βλέπουμε ότι οι ομάδες που συμμετέχουν στο BCL πρωταγωνιστούν και στο εγχώριο πρωτάθλημά τους. Ξέρουμε ότι πολλές από τις ομάδες μας θα μπορούσαν να είναι ανταγωνιστικές ακόμα και στην Ευρωλίγκα. Αλλά κοιτάξτε γύρω σας και δείτε ότι τα δεδομένα στο μπάσκετ έχουν αλλάξει. Με εξαίρεση 4-5 ομάδες σε όλη την Ευρώπη, οι αποστάσεις μεταξύ των ομάδων έχουν μειωθεί δραστικά. Αυτό το βλέπουμε και στα αποτελέσματα των Εθνικών πρωταθλημάτων, όπου δεν είναι πλέον είδηση όταν χάνουν οι ομάδες της Ευρωλίγκας. Και το BCL δεν αποτελεί εξαίρεση, κάτι που σημαίνει ότι ανεξαρτήτως μπάτζετ, ή προέλευσης, στη διοργάνωσή μας υπάρχει υψηλό επίπεδο ανταγωνισμού, που γεμίζει με ενδιαφέρον κι αγωνία τον κόσμο”.
- Μπορείτε να μας δώσετε κάποια νούμερα σχετικά με την προσέλευση των φιλάθλων στα γήπεδα και την προβολή της διοργάνωσης από την τηλεόραση και τα ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης ;
"Όπως αναφέρθηκε, η προσέλευση κατά τον πρώτο γύρο ήταν αντίστοιχη με αυτή που παρατηρείται σε αγώνες Εθνικών πρωταθλημάτων, με πληρότητα γηπέδων κοντά στο 54%. Στην δεύτερη φάση και τους αγώνες νοκ άουτ αναμένουμε αύξηση στην προσέλευση, κάτι που διαπιστώσαμε και πέρυσι όταν αυτές οι αναμετρήσεις είχαν πληρότητα κοντά στο 75%.
Τα στοιχεία από την τηλεόραση είναι πιο δύσκολο να υπολογιστούν καθώς πολλοί αγώνες μεταδίδονται σε συνδρομητικές πλατφόρμες. Το σημαντικό στοιχείο, αναφορικά με την τηλεόραση, είναι ότι όλοι οι αγώνες του BCL μεταδίδονται ζωντανά, τουλάχιστον στις χώρες των αγωνιζομένων ομάδων. Αυτό είναι τόσο μια επένδυση όσο και μια παρακαταθήκη, η οποία συνάδει με την «Αποστολή» στην οποία αναφέρθηκα νωρίτερα. Μην ξεχνάμε ότι στο παρελθόν οι φίλαθλοι δεν είχαν την δυνατότητα να παρακολουθούν όλους τους αγώνες της αγαπημένης τους ομάδας ζωντανά, κάτι που τους διασφαλίζουμε κάθε αγωνιστική!
Αναφορικά με τα ηλεκτρονικά μέσα και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, είμαστε ιδιαίτερα περήφανοι καθώς οι αριθμοί έχουν ξεπεράσει ακόμα και τις δικές μας προσδοκίες. Με 1εκ. «φίλους» στο facebook, το BCL είναι η πιο δημοφιλής Ευρωπαϊκή διασυλλογική διοργάνωση, ξεπερνώντας, στην κατηγορία αυτή ακόμα και την Ευρωλίγκα. Η επένδυση που γίνεται στον τομέα αυτόν και το περιεχόμενο που προσφέρεται στους φιλάθλους έχει δημιουργήσει μια απήχηση η οποία πιστοποιεί ότι το BCL έχει κάτι πραγματικά ποιοτικό να προσφέρει".
-Σε ποιες χώρες το BCL έχει μεγάλη απήχηση και σε ποιες το ενδιαφέρον είναι μικρότερο;
"Η Ελλάδα, η Τουρκία, η Ιταλία και οι χώρες της πρώην Γιουγκοσλαβίας είναι παραδοσιακά αγορές όπου το μπάσκετ έχει μεγάλη απήχηση. Δεν είναι τυχαίο ότι και τα δικά μας στοιχεία κατατάσσουν τις τρεις αυτές αγορές στις πρώτες θέσεις με βάση το ενδιαφέρον των φιλάθλων στα γήπεδα και, κυρίως, στο facebook. Αντίστροφα, η αγορά της Γερμανίας έχει δείξει μια δυσκολία ένταξης του μπάσκετ στην καθημερινότητα του μέσου φιλάθλου".
- Είστε ικανοποιημένος από τα έσοδα της διοργάνωσης; Από το χορηγικό ενδιαφέρον; Υπάρχουν και πόσο μεγάλες είναι οι προοπτικές διεύρυνσής του;
"Οι πρώτες χρονιές ήταν αφιερωμένες στην δημιουργία μιας ποιοτικής και ανταγωνιστικής διοργάνωσης, με λιγότερη έμφαση στην ανεύρεση χορηγών, κάτι το οποίο είναι, αντικειμενικά, πολύ δύσκολο για μια νεοσύστατη διοργάνωση που εισέρχεται σε ένα κορεσμένο περιβάλλον. Στόχος κατά την τρίτη χρονιά λειτουργίας είναι, πλέον, και η αύξηση των εσόδων, με ιδιαίτερο βάρος στην σύναψη συμφωνιών με Εθνικούς και Τοπικούς χορηγούς".
-Είστε ικανοποιημένος από το σύστημα διεξαγωγής της διοργάνωσης; Μήπως σκέφτεστε ότι πρέπει να γίνουν αλλαγές στο άμεσο μέλλον;
"Προσωπικά είμαι κατά των συνεχών αλλαγών στα συστήματα διεξαγωγής οποιασδήποτε διοργάνωσης. Οι συχνές αλλαγές (συστήματος αλλά και ονομασίας...) είναι και ένας από τους λόγους που οι διασυλλογικές διοργανώσεις στο μπάσκετ δεν έχουν καταφέρει να εδραιωθούν όπως θα περίμενε κανείς. Με βάση την παραπάνω λογική, θεωρώ ότι ένα οποιοδήποτε σύστημα χρειάζεται τουλάχιστον μια τριετία ώστε να αξιολογηθεί και, εάν κριθεί αναγκαίο, να υποστεί κάποιες διορθωτικές, και όχι ριζοσπαστικές, αλλαγές.
Το BCL και κατ' επέκταση το σύστημα διεξαγωγής, υπηρετεί δύο βασικές αρχές που για εμένα τουλάχιστον είναι κρίσιμο να υπάρχουν σε όλες τις διοργανώσεις. Το πρώτο είναι η σημασία που έχει ο κάθε αγώνας… Στο BCL, ακόμα και στους προκριματικούς γύρους, κάθε αγώνας, κάθε πόντος, κάθε καλάθι, κάθε φάση μετράει. Σε μία διαδικασία πλέι οφς με σειρά αγώνων, μπορεί μία ομάδα να βρεθεί να χάνει με 20 πόντους στο ημίχρονο και προκειμένου να είναι φρέσκια, όσο και δυνατή στο επόμενο ματς, εγκαταλείπει τη μάχη. Είναι και αυτή μία φιλοσοφία, της οποίας την ύπαρξη καταλαβαίνω, αλλά δεν συνάδει με την αθλητική λογική ότι ο «αγώνας» τελειώνει μόνο με το τελικό σφύριγμα. Στο BCL ακολουθούμε την διαδικασία διπλών αγώνων όπου μια ομάδα δεν έχει περιθώριο να εγκαταλείψει την προσπάθεια. Οφείλει να παλέψει μέχρι τέλους, προκειμένου να διεκδικήσει ένα καλύτερο αποτέλεσμα που θα της φανεί χρήσιμο στο επόμενο ματς. Είτε αυτή που νικά με μεγαλύτερη διαφορά, είτε αυτή που χάνει με μικρότερη. Από εκεί και πέρα, το δικό μας σύστημα διεξαγωγής, κάνει το BCL κατανοητό, ευκρινές, εύκολο και σταθερό για το κόσμο, τους χορηγούς, την τηλεόραση. Το καλεντάρι του BCL είναι γνωστό από την αρχή της σεζόν και δεν αλλάζει. Κάτι που για εμένα, προερχόμενος από την UEFA και την πολύ στενή επαγγελματική σχέση που είχα με το ποδόσφαιρο επί πολλά χρόνια, είναι αξιακός πυλώνας. Φίλαθλοι, χορηγοί, τηλεοπτικοί σταθμοί, γνωρίζουν από τον Σεπτέμβριο, πότε, που και για ποιο λόγο γίνεται κάθε αγώνας, από την αρχή μέχρι το τέλος της διοργάνωσης, που προσωπικά θεωρώ ότι είναι απόδειξη σοβαρότητας και σεβασμού προς όλους τους εμπλεκόμενους με το σπορ".
- Είστε ικανοποιημένος από το επίπεδο της συνεργασίας με τα κλαμπ; Πού θα πρέπει, ενδεχομένως, να υπάρξει βελτίωσή της;
"Το BCL είναι μία διοργάνωση των ομάδων, που εξυπηρετεί τις ομάδες. Μέτοχοι στο BCL κατά 50% είναι οι Λίγκες που εκπροσωπούν το σύνολο των ομάδων. Υπάρχει μία διαρκής συνεργασία, μία πολύ καλή κι εποικοδομητική συνεργασία ώστε να γίνουμε όλοι καλύτεροι. Συγκεκριμένα, έχουμε διοργανώσει πάνω από 10 Εργαστήρια / Workshops μέσα σε μόλις 1,5 σεζόν, για να βοηθήσουμε τις ομάδες σε θέματα επικοινωνιακά, μάρκετινγκ, πώλησης εισιτηρίων κτλ. Εκδώσαμε ένα μοναδικό για το ευρωπαϊκό μπάσκετ Club Manual που έχει γίνει σημείο αναφοράς για τα οργανωτικά θέματα, μια μικρή «βίβλος» του BCL μαζί με τους κανονισμούς μας. Βελτίωση μπορεί να υπάρξει σε όλους τους τομείς. Στο μάρκετινγκ, την επικοινωνία, την εικόνα, την αύξηση των τηλεοπτικών εσόδων. Αλλά μόνο με συνεργασία θα κάνουμε βήματα μπροστά. Θα σας δώσω ένα παράδειγμα: Μελετήσαμε προσεκτικά όλα τα ρόστερ και όλους τους εθνικούς κανόνες για ξένους παίκτες, επειδή μέρος της «Αποστολής» μας είναι η προώθηση νέων γηγενών παικτών. Έτσι καταλήξαμε στην απόφαση του ΔΣ, μετά από ομόφωνη πρόταση της Επιτροπής Αγωνιστικού, να εισάγουμε για πρώτη φορά μετά από χρόνια στις διοργανώσεις ανδρών έναν κοινό κανόνα για τα ρόστερ: μίνιμουμ 5 γηγενείς στη δωδεκάδα, δηλαδή παίκτες που έπαιξαν στη χώρα τουλάχιστον 3 χρόνια από τα 13 έως τα 20 τους. Οι ομάδες αρχικά το είδαν με δυσπιστία, καθώς είναι ένας περιορισμός. Στην Ευρωλίγκα και το Eurocup μπορεί κάποια ομάδα να παίξει με 12 ξένους, ακόμα και με 12 Αμερικανούς, κάτι το οποίο είχε παγιωθεί, αλλά που σίγουρα δεν βοηθάει στην ανάπτυξη και ανάδειξη νέων παικτών. Τελικά το μέτρο έχει ενθαρρυντικά αποτελέσματα και οι ομάδες το έχουν αγκαλιάσει. Είδαμε και μερικούς από αυτούς τους παίκτες να έρχονται στο προσκήνιο με το «παράθυρο» του Νοεμβρίου, οπότε ο σκοπός μας είναι προφανής και τα μέσα που χρησιμοποιούμε αποτελεσματικά".
- Πώς είναι η συνεργασία σας με τα τρία ελληνικά κλαμπ ειδικότερα;
"Η ελληνική αγορά είναι πολύ σημαντική για το παγκόσμιο μπάσκετ κι εμείς είμαστε κάτι περισσότερο από ευτυχείς που έχουμε την τύχη να συνεργαζόμαστε με τρεις από τις καλύτερες Ελληνικές ομάδες. Με δεδομένες τις δυσκολίες, ή τις ιδιαιτερότητες που έχει κάθε ομάδα, λόγω ιστορίας, επίδρασης στον κόσμο, οικονομικής κατάστασης και όλους αυτούς τους μεταβλητούς ή αμετάβλητους παράγοντες που συνθέτουν το τρέχον ή το μόνιμο προφίλ κάθε μεγάλου συλλόγου, είμαστε πολύ ικανοποιημένοι από τη συνεργασία που έχουμε με τις ελληνικές ομάδες. Καταβάλλουν τεράστιες προσπάθειες σε όλους τους τομείς, από τον αγωνιστικό, μέχρι τον εμπορικό. Δεν είναι τυχαίο ότι και οι τρεις ομάδες είναι ζωντανές στη διεκδίκηση της πρόκρισης".
- Υπάρχει η προοπτική ακόμα μεγαλύτερης διεύρυνσης, μετά από αυτή που έγινε φέτος, των οικονομικών κινήτρων που δίνονται στα κλαμπ για να παίξουν στο BCL;
"Το BCL δε φιλοδοξεί να γίνει μία διοργάνωση που θα έχει γκρίζες ζώνες. Είναι ζωτικός παράγοντας της υπόστασής μας να διατηρούμε τη διαφάνεια και την καθαρότητα σε οτιδήποτε κάνουμε. Με αυτό ως άξονα λοιπόν, είναι δεδομένο ότι όσο περισσότερα χρήματα εξασφαλίζουμε από τις χορηγικές συνεργασίες μας, το μεγαλύτερο μέρος θα επιστρέφει στις ομάδες. Ήμασταν οι πρώτοι που πριμοδοτήσαμε με 1εκ. τον νικητή της διοργάνωσης, πάντα με διαφανείς διαδικασίες, κάνοντας υπέρβαση στον ευρωπαϊκό μπασκετικό χάρτη. Όσο μεγαλώνει το BCL τόσο μεγαλύτερα θα γίνονται και τα οικονομικά κίνητρα για τις ομάδες μας".
- Σκέφτεστε το ενδεχόμενο επέκτασης της διοργάνωσης, με αύξηση π.χ. των ομάδων που μετέχουν στην κανονική περίοδο;
“Όχι, αυτή τη στιγμή νομίζω ότι βρισκόμαστε στο ιδανικό σημείο από πλευράς αριθμού χωρών και ομάδων, που συμμετέχουν στην προκριματική φάση, αλλά και σε αυτή των ομίλων. Έχουμε καταλήξει ότι στον υφιστάμενο χάρτη του Ευρωπαϊκού μπάσκετ, η φάση των ομίλων με 32 ομάδες είναι το ιδανικό μέγεθος για το BCL. Και προφανώς λαμβάνοντας ως βασικό κριτήριο συμμετοχής την αθλητική επίδοση στο εκάστοτε εθνικό πρωτάθλημα και τη θέση της χώρας στο ranking του BCL, κάτι που δεν πρέπει ποτέ να αμελούμε".
- Είναι εφικτή κάποια στιγμή στο άμεσο μέλλον η εξομάλυνση των σχέσεων με την Ευρωλίγκα και η συνεργασία μαζί της; Ποια βήματα πρέπει, κατά τη γνώμη σας, να γίνουν προς αυτή την κατεύθυνση;
"Η εξομάλυνση των σχέσεων δεν είναι απλά εφικτή, αλλά είναι και απαραίτητη. Το συλλογικό μπάσκετ κατακερματισμένο θα είναι πάντα ένα υποτιμημένο οικονομικά προϊόν, όπως συμβαίνει μέχρι σήμερα. Με το μπάσκετ ενωμένο, οι διασυλλογικές διοργανώσεις θα διεκδικήσουν με συντεταγμένες δυνάμεις την πραγματική οικονομική θέση τους στο χρηματιστήριο των σπορ. Εκεί, όπου στην παρούσα φάση, είναι πολύ πιο χαμηλά από τη θέση που θα μπορούσε κι έπρεπε να έχει. Θα πρέπει οι διασυλλογικές διοργανώσεις να καταφέρουν αυτό που κατάφερε η FIBA με το Παγκόσμιο Κύπελλο, να πολλαπλασιάσουν την αξία τους. Για να συμβεί αυτό, όμως χρειάζεται κατανόηση των ρόλων και αποδοχή αυτών. Θα πρέπει λοιπόν να ξεκινήσουμε με δεδομένο ότι η ECA και το BCL, ως οι ιδιοκτήτες των 3 μεγάλων διοργανώσεων, πρέπει να αποδεχτούν τα όρια του ρόλου τους,δηλαδή ότι διοργανώνουν διεθνείς, διασυλλογικές λίγκες και ότι οι ομάδες που συμμετέχουν σε αυτές αποτελούν ταυτόχρονα και μέλη των Ομοσπονδιών τους καθώς και των εθνικών λιγκών, από όπου αντλούν και πολλά οφέλη μέσω της συμμετοχής τους στα εθνικά πρωταθλήματα. Οι δικοί μας μέτοχοι, ιδίως οι 11 εθνικές λίγκες-μέτοχοί μας (συμπεριλαμβανομένης της ULEB) το κατανοούν και φέρονται αντίστοιχα. Η ECA αρνείται να το αποδεχτεί και λαμβάνει αποφάσεις που οδηγούν σε σύγκρουση, επικαλούμενη το μοντέλο του ΝΒΑ, δηλαδή μια κλειστή λίγκα, που είναι παράλληλα και εθνικό πρωτάθλημα, στην οποία οι ομάδες παίζουν αποκλειστικά εκεί. Νομίζω ότι είναι προφανής ο δρόμος της εξομάλυνσης ο οποίος οφείλει να συνυπολογίσει την πραγματικότητα που επικρατεί στο Ευρωπαϊκό αθλητικό μοντέλο".
- Ποια είναι η συνολική αποτίμησή σας για τη διοργάνωση; Αισθάνεστε ότι δικαιώνεται το εγχείρημα;
"Είμαστε ικανοποιημένοι, αλλά δεν επαναπαυόμαστε. Κάθε χρόνο θέλουμε να είμαστε καλύτεροι και πιο κοντά στις ομάδες μας".
- Τι περιμένετε να φέρει το 2018 στο BCL;
"Υγεία για τους παίκτες των ομάδων μας, όμορφες στιγμές, έντονα αγωνιστικά συναισθήματα και την αφετηρία μία παγκόσμιας συνεργασίας των φορέων του μπάσκετ που θα εκτινάξει το άθλημα".