12.1 C
Athens
Κυριακή, 17 Νοεμβρίου, 2024

To μάθημα του Σφαιρόπουλου

Ο ΣΕΠΚ και ο Γιάννης Σφαιρόπουλος συνεργάστηκαν για ένα διαφορετικό σεμινάριο προπονητικής, τηρώντας τα "πρέπει" της εποχής για... αποστάσεις, οι οποίες έτσι κι αλλιώς είναι πολύ σημαντικές και έχουν το δικό τους ρόλο και στο μπάσκετ. Ο Έλληνας τεχνικός της Μακάμπι Τελ Αβίβ δίδαξε μπάσκετ μέσω διαδικτύου και Facebook με 1000 άτομα να παρακολουθούν τα όσα είχε να πει. Ασχολήθηκε με το θέμα "αναλαμβάνοντας μια ομάδα μεσούσης της σεζόν: Προπονητική προσέγγιση", εξηγώντας τη φιλοσοφία του και τις κινήσεις που έκανε στη διάρκεια της καριέρας του, όταν ανέλαβε τα ηνία μιας ομάδας ενώ είχε ξεκινήσει η σεζόν.

Δείτε αναλυτικά τα όσα είπε, όπως τα παρουσίασε σε σχετικό Δελτίο Τύπου ο ΣΕΠΚ, προαναγγέλοντας πως τη σκυτάλη για το επόμενο διαδικτυακό μάθημα έχει ήδη στα χέρια του ο Δημήτρης Ιτούδης:

"Με παραδείγματα από την παρουσία του σε Πανιώνιο, Ολυμπιακό και Μακάμπι Τελ Αβίβ (στις τρεις περιπτώσεις η παρουσία του στον πάγκο ξεκίνησε ενώ η αγωνιστική περίοδος βρισκόταν σε εξέλιξη) αναφέρθηκε στα βήματα που ακολουθεί προκειμένου να υπάρξει ομαλή μετάβαση στη νέα τάξη πραγμάτων.

Μίλησε για τα οκτώ βήματα προς τη μετάβαση από την παλαιότερη στη νεότερη φιλοσοφία, που συνεπάγεται η αλλαγή προπονητή:

1. Διατήρηση ισορροπιών -η ομάδα είναι ένας οργανισμός που ήδη λειτουργεί

2. Ενημέρωση για όλα τα θέματα που αφορούν την ομάδα (σχέσεις παικτών μεταξύ τους, κλίμα στα αποδυτήρια) -πρέπει να μάθουμε όλο το υπόβαθρο των παικτών, ιδίως σε ό,τι αφορά στο προσωπικό και ψυχολογικό κομμάτι. Μπορεί, για παράδειγμα, κάποιος να είναι rookie και να μην λειτουργεί καλά λόγω του ότι του λείπει το σπίτι του. Όπως επίσης, ενημέρωση από τη διοίκηση για το σκεπτικό και τον τρόπο λειτουργίας πριν από την άφιξη του νέου προπονητή, για να μπορούμε να καταλάβουμε τι είχε συμβεί -πέρα από το αγωνιστικό κομμάτι. Σε όλο αυτό το διάστημα, δεν κάνουμε αναφορές στο παρελθόν. Πρέπει να υπάρχει σεβασμός στο έργο του προηγούμενου προπονητή - συναδέλφου. Πρέπει να στηρίξουμε τον συνάδελφο, γιατί πολλές φορές δεν φταίει αυτός. Όπως δεν πρέπει να ξεχνάμε πως κποια στιγμή μπορεί να βρεθούμε κι εμείς στην ίδια θέση με εκείνον.

3. Πρέπει να στηριχθεί το ρόστερ. Δεν είναι δίκαιο προς τους παίκτες να γίνουν άμεσα αλλαγές. Οι παίκτες έχουν άγχος μετά την αλλαγή προπονητή, γιατί το βάρος πέφτει πάνω τους.

4. Πρέπει να μάθουμε τους παίκτες μας, να τους δώσουμε χρόνο για να γίνει η αξιολόγησή τους. Είναι άλλο να τους βλέπεις ως αντιπάλους ή μέσα από το video, κι άλλο να τους κοουτσάρεις.

5. Δύο κατευθυντήριες οδοί: ψυχολογία και τακτική.

6. Ατομικές προπονήσεις με παίκτες, για να περάσει σταδιακά η φιλοσοφία πριν φτάσουμε στο ομαδικό. Να γίνεται σιγά σιγά η μετάβαση από συνεργασίες δύο παικτών έως τις συνεργασίες μεταξύ μιας πεντάδας.

7. Έλεγχος προόδου της προπόνησης κάθε εβδομάδα για να κριθεί αν έχουν υλοποιηθεί τα πλάνα του επιτελείου ή κάτι χρειάζεται περισσότερη προσπάθεια για να αφομοιωθεί.

8. Χρησιμοποίηση του video από την προπόνηση (πέραν των αγώνων) για την αξιολόγηση των λαθών.

Ακολούθως, ο Γιάννης Σφαιρόπουλος επεσήμανε πως "προσωπικά είμαι κατά των αλλαγών στο ρόστερ, μεσούσης της σεζόν ενώ αναλαμβάνω την ομάδα. Στηρίζω το ρόστερ μου. Μόνο έναν παίκτη έχω αλλάξει, τον Άστον Γκιμπς στον Πανιώνιο. Σε σχέση με τις τρεις τελευταίες ομάδες που μπήκα στη διάρκεια της σεζόν. Ακόμη και τότε όμως, του έδωσα περίπου έξι εβδομάδες δουλειάς μαζί μου, για να έχει την ευκαιρία να προσαρμοστεί και να δει αν μπορεί να βοηθήσει. Δεν έγινε αυτό, οπότε προχώρησα σε αλλαγή. Στις υπόλοιπες περιπτώσεις, δεν έκανα κάποια αλλαγή".

Σε ό,τι αφορά στη διαδικασία που ακολουθεί για να μάθει καλύτερα τη λειτουργία της ομάδας και τον τρόπο σκέψης και δουλειάς όλων μέσα σε αυτή, αναφέρθηκε σε τεσσάρων ειδών συσκέψεις που πραγματοποιεί:

Team meeting και προσωπικά ραντεβού με κάθε παίκτη, για να ψυχολογήσεις τον παίκτη, τον χαρακτήρα του. Όχι στο γήπεδο, σε ένα γραφείο, σε κλειστό χώρο για να είναι πιο κοντά η ομάδα.

Μετά τα ατομικά meeting με τους παίκτες, πάω σε meeting με το επιτελείο μου. Μαθαίνεις πώς λειτουργούσε η ομάδα πριν, σίγυρα θα υπάρχουν διαφορές.

meeting με όλη την ομάδα (όχι στο γήπεδο, σε κλειστό χώρο για να είναι πιο μαζεμένη η ομάδα)
meeting προσωπικά με τους παίκτες (για την αντίληψη της ψυχολογίας και του χαρακτήρα τους)
meeting με το προπονητικό επιτελείο (για να ενημερωθεί για τον τρόπο δουλειάς με τον προηγούμενο προπονητή και να περάσει τις δικές του επιθυμίες)
meeting με το υπόλοιπο staff (διοικητικά στελέχη)

Τόνισε πως "το ψυχολογικό κομμάτι είναι σημαντικό και φτιάχνεται μέσα από τις προπονήσεις. Ο παίκτης καταλαβαίνει αν ο προπονητής τον πιστεύει, ήδη από την προπόνηση".

Αφού ολοκλήρωσε το κομμάτι που αφορά στο κομμάτι της ψυχολογίας και της προσέγγισης, αναφέρθηκε στην τακτική και τη δουλειά που γίνεται εντός γηπέδου. Όπως εξήγησε "δεν γίνεται να αλλάξουν όλα, γιατί μαζικές και ριζικές αλλαγές θα μπερδέψουν την ομάδα και θα έχουν τα αντίθετα αποτελέσματα. Το πρώτο πράγμα που άλλαξα στη Μακάμπι, για παράδειγμα, ήταν η ταχύτητα εκτέλεσης. Έβλεπα ότι η ομάδα έπαιζε πολύ στο "πέντε εναντίον πέντε" παρότι είχε καλούς και γρήγορος αθλητές. Οπότε ανέβηκε η ένταση τόσο στην προπόνηση όσο και η ταχύτητα με την οποία εκτελούνταν οι επιθέσεις στους αγώνες".

Για να συνεχίσει: "Όταν γίνεται μια αλλαγή, καλό είναι να ξεκινάμε από κάτι γενικό πριν πάμε σε λεπτομέρειες, πρέπει να αφομοιώνεται καλά από τους παίκτες, πριν προχωρήσουμε σε οποιαδήποτε άλλη τροποποίηση. Έτσι περιορίζεται το ενδεχόμενο να μπερδευτούν οι αθλητές, γιατί δέχονται συγκεκριμένο όγκο πληροφοριών, τις οποίες φιλτράρει το τεχνικό επιτελείο. Πάμε πρώτα σε κάτι πιο γενικό, μια μεγάλη εικόνα, κι εν συνεχεία εμβαθύνουμε σε περισσότερες λεπτομέρειες".

Σε ό,τι αφορά στο κομμάτι των plays, ανέφερε χαρακτηριστικά πως "υπάρχει πρώτα πλήρης ενημέρωση για το playbook του προηγούμενου προπονητή, εστιάζουμε σε αυτά που θέλουμε να παίξουμε περισσότερο, κι εν συνεχεία προχωρούμε στην είσοδο νέων πραγμάτων. Για να γίνει αυτό, προηγείται μάλιστα μια στατιστική καταγραφή των plays που παίχτηκαν σε ένα εύρος αγώνων (δέκα για παράδειγμα), προκειμένου να υπάρξει αποτύπωση της αποτελεσματικότητάς τους εν ώρα αγώνα".

Σε ερώτηση που του κατατέθηκε από συναδέλφους προπονητές, μέσα από το Facebook, αναφορικά με το πώς διαχειρίζεται την -αναπόφευκτη- αλλαγή ενός παίκτη, με την άφιξη ενός νέου σε μια ομάδα που ήδη "τρέχει" απάντησε πως "το πρώτο που κάνουμε είναι πάλι ατομικό meeting, γίνεται αναφορά μέσα στην ομάδα. Στο πρώτο meeting εξηγείς τι θέλεις από αυτόν, τον ρόλο του, τον αφήνεις να μιλήσει για τον εαυτό του και από εκεί και πέρα, αυτό που κάνουμε είναι να του δώσουμε ένα βασικό playbook. Οι συνεργάτες μου ετοιμάζουν ένα playbook, του το δίνουν. Επικεντρωνόμαστε να μάθει κάποια βασικά plays. Φέρνουμε κάποιους παίκτες πριν από την προπόνηση δίχως άμυνα, για να βοηθηθεί στην αφομοίωση. Ένας συνεργάτης εξηγεί τη βασική φιλοσοφία σε άμυνα και επίθεση. Στη διάρκεια της προπόνησης κάνει λάθη, είναι φυσιολογικό. Πολύ σημαντικό κομμάτι το video".

Αυτό που επεσήμανε ξανά και ξανά είναι η σημασία της προπόνησης και της δουλειάς που γίνεται σε αυτή, από την ένταση μέχρι την καταγραφή της στόχευσης και την αποτελεσματικότητα όσων δουλεύονται, μέσα από εβδομαδιαίες αξιολογήσεις από το επιτελείο.

Ενώ έκλεισε τονίζοντας πως "είναι σημαντικό να μοιραζόμαστε την εμπειρία και την γνώση μας. Πρέπει να δώσουμε τη δυνατότητα στα νέα παιδιά να μάθουν πράγματα, είναι σημαντικό για τον ΣΕΠΚ να έχουμε νέες καλές φουρνιές προπονητών. Εύχομαι να βοήθησα κάποιους συναδέλφους με αυτά που είπα".

Το επόμενο διαδικτυακό σεμινάριο του ΣΕΠΚ (θα γίνει επίσης με Facebook LIVE) θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 3 Απριλίου στις 16:00, με ομιλητή τον Δημήτρη Ιτούδη. Ο προπονητής της ΤΣΣΚΑ Μόσχας θα αναφερθεί στο θέμα "χτίσιμο ομάδας και φιλοσοφία".



ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ