Ο Εκτελεστικός διευθυντής του Basketball Champions League έκανε τον απολογισμό της φετινής σεζόν. Το φετινό BCL έφτασε σχεδόν στο τέλος του με την Μπούργος και την Καρσίγιακα να διεκδικούν τον τίτλο στον μεγάλο τελικό που θα διεξαχθεί την Κυριακή (09/05, 19:00) στην «Νagorny Arena» στο Νόβγκοροντ. Ο Πατρίκ Κομνηνός μίλησε μεταξύ άλλων για το επιχειρηματικό μοντέλο του μπάσκετ αλλά και για την εξέλιξη του BCL μέσα στα χρόνια.
Αναλυτικά τα όσα δήλωσε ο Εκτελεστικός διευθυντής του BCL:
Για την φετινή σεζόν: «Αυτή η σεζόν ήταν πάρα πολύ δύσκολη και με πολλές προκλήσεις για όλους, σε ό,τι αφορά τη διεξαγωγή διεθνών διοργανώσεων, όπου πρέπει να επιβάλλουν τα διάφορα πρωτόκολλα, από διαφορετικές χώρες. Στόχος μας ήταν αυτό το Φάιναλ 8 να είναι ένα από τα καλύτερα που έγιναν ποτέ και είμαστε πολύ χαρούμενοι που έχουμε φτάσει πολύ κοντά σε αυτό το στόχο. Είμαστε λοιπόν, εδώ, στο Νόβγκοροντ, για το Φάιναλ 8, και όχι Φάιναλ 4, για λόγους που αφορούν στους περιορισμούς που είχαμε φέτος στο καλεντάρι και το γεγονός ότι στο νέο φόρματ που επιβάλλαμε η διεξαγωγή Προημιτελικών δεν ήταν εφικτό να γίνουν.
Μέχρι τώρα, το τουρνουά έχει παρουσιάσει μία αξιοσημείωτη επιτυχία σε επίπεδο οργάνωση και νιώθω την ανάγκη να ευχαριστήσω τόσο την τοπική κυβέρνηση του Νόβγκοροντ, όσο και την Νίζνι, για την εκπληκτική προσπάθεια που έκαναν. Είναι πολύ περισσότερο σημαντικό αυτό από τη στιγμή που η Νίζνι αποκλείστηκε νωρίς, στο πρώτο ματς και παρά την απογοήτευση, συνέχισαν να κάνουν ακόμα καλύτερα δουλειά, δείχνοντας έτσι την αφοσίωσή τους να πραγματοποιήσουν το καλύτερο Φάιναλ 8 που έγινε ποτέ. Μέχρι τώρα, όλα τα μηνύματα που λαμβάνουμε, από τις ομάδες εδώ στη Ρωσία, από τα social media και από τις εικόνες που ταξιδεύουν μέσω της τηλεοπτικής παραγωγής, μας κάνουν να πιστεύουμε ότι οι διοργανωτές τα έχουν καταφέρει».
Για την πεντάετια που πέρασε για το BCL: «Από τη δική μου πλευρά, λαμβάνοντας υπόψιν το περιβάλλον που υπάρχει στο ευρωπαϊκό μπάσκετ, το δικό μας σημαντικό χρονολογικό ορόσημο ήταν το τέλος της πρώτης τριετίας… Ηταν το διάστημα που έπρεπε να δείξουμε ότι έχουμε μία διοργάνωση με αξιοπιστία. Είμαστε ακόμα μία νεαρή διοργάνωση, κάνουμε ακόμα βρεφικά βήματα, αλλά μετά το πρώτο πιτ στοπ, στην τριετία, βάζουμε στόχους που αφορούν στην αξιοπιστία, την διείσδυση στα social media, όπως επίσης και την καθιέρωση των δικών μας αρχών σχετικά με το σεβασμό που έχουμε στα εθνικά πρωταθλήματα και το γεγονός ότι οι πόρτες μας είναι ανοιχτές για όλους χωρίς περιορισμούς. Το επόμενο βήμα μας, μετά το τέλος της τριετίας, ήταν να βγούμε στην αγορά για να βρούμε ισοδύναμους επενδυτές, διότι πιστεύουμε ότι έτσι θα μπορούσαμε να μεγαλώσουμε ακόμα περισσότερο. Και όχι μόνο σε οικονομικό επίπεδο, αλλά και σε επίπεδο γνώσης, κι εμπειρίας. Οπως ξέρετε το πετύχαμε και ενώ όλα πήγαιναν σύμφωνα με το πλάνο, προέκυψε η πανδημία, που μας επηρέασε. Και φυσικά δεν ήμασταν η μοναδική διοργάνωση που επηρεάστηκε. Για αυτό το λόγο όμως, οφείλω να ομολογήσω ότι οι προτεραιότητές μας άλλαξαν λίγο, κάναμε προσαρμογές προκειμένου να καταφέρουμε να στέψουμε μία ομάδα ως πρωταθλήτρια, να τελειώσουμε δηλαδή τη διοργάνωση. Το BCL ήταν η μοναδική διοργάνωση στο μπάσκετ που το κατάφερε και χρειάστηκε να κάνουμε υπεράνθρωπες προσπάθειες για να τα καταφέρουμε.
Το νέο φορμάτ που καθιερώσαμε, μας επέτρεψε να είμαστε πολύ ευέλικτοι και να έχουμε αρκετό χρόνο να …αναπνεύσουμε, όχι μόνο εμείς, αλλά κυρίως οι ομάδες, οι λίγκες και όλοι όσοι εμπλέκονταν. Είμαστε πολύ χαρούμενοι με τα βήματα που έχουμε κάνει, αλλά σίγουρα όπως έχω πει, είναι πολύ νωρίς ακόμα για τη διοργάνωσή μας και κοιτώντας μπροστά θα ήθελα το BCL να καθιερωθεί ως μία κορυφαία διοργάνωση στην Ευρώπη. Το ενδιαφέρον που έχει γεννήσει η διοργάνωση και η αφοσίωση κάποιων από των κορυφαίων ομάδων της Ευρώπης, είναι αξιοσημείωτο και είμαστε ενθουσιασμένοι για το ρόλο που μπορεί να παίξει το BCL στην αναδιαμόρφωση του τοπίου των ευρωπαϊκών διοργανώσεων.
Σε πέντε σεζόν είχαμε περισσότερες από 35 χώρες που εκπροσωπήθηκαν στο BCL και περισσότερες από 130 ομάδες. Κι αυτό είναι κομμάτι του DNA μας, της φιλοσοφίας μας και των στόχων μας. Το BCL είναι εδώ για να εκπροσωπήσει όλο το οικοσύστημα του ευρωπαϊκού μπάσκετ. Θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε προς αυτή την κατεύθυνση. Στις επόμενες εβδομάδες θα είμαστε έτοιμοι να κάνουμε κάποιες ανακοινώσεις σε διάφορα επίπεδα».
Για τα οικονομικά της διοργάνωσης: «Από τη δική μας πλευρά, σε μία πάρα πολύ δύσκολη περίοδο, η προτεραιότητά μας ήταν να διατηρήσουμε την ίδια δεξαμενή χρημάτων που προσφέρονταν στις ομάδες. Το γεγονός ότι καταφέραμε να είμαστε συνεπείς στις ομάδες και να τηρήσουμε αυτά που είχαμε υποσχεθεί είναι ένα μεγάλο επίτευγμα. Πολλές άλλες διοργανώσεις δεν τα κατάφεραν. Κοιτάζοντας στο μέλλον είναι μέρος της δουλειάς μας να συνεχίσουμε να αξιολογούμε την κατάσταση και να πάρουμε τις σωστές αποφάσεις. Φυσικά, όσο μεγαλώνουμε θέλουμε και τα προνόμια των ομάδων να αυξάνονται. Κι αυτό δεν είναι απαραίτητα αποκλειστικά συνδεδεμένο με τα οικονομικά, είναι ένα θέμα που αφορά στην έκθεση που απολαμβάνει η διοργάνωση, οι παίκτες, οι ίδιες οι ομάδες. Αυτό που μπορούμε να πούμε με σιγουριά είναι στα οικονομικά θα είμαστε απόλυτα συνεπείς και υποστηρικτικοί προς τις ομάδες μας, αλλά πάνω απ’όλα θα συνεχίσουμε να δουλεύουμε χέρι με χέρι με τις ομάδες για να πετύχουμε αυτό που όλοι ονειρευόμαστε, τη δημιουργία μίας διοργάνωσης υψηλού επιπέδου».
Για το πόσο επιτυχημένη ήταν η αλλαγή στο φορμάτ που έγινε λόγω της πανδημίας: «Ηταν μία αλλαγή που έγινε μας έδωσε την ευκαιρία να εξετάσουμε κάτι διαφορετικό από αυτό που είχαμε έως τώρα. Πήγαμε καλά νομίζω, μετατρέποντας μία κρίση, σε ευλογία, με την ευκαιρία να δούμε ένα άλλο φορμάτ, το οποίο φυσικά αναλύσαμε διεξοδικά. Το νέο φορμάτ προκάλεσε ενθουσιασμό στις ομάδες και είναι κρίμα που αυτά τα ματς που δεν μπόρεσαν να τα δει ο κόσμος από τις εξέδρες, γιατί θα είχαμε εξαιρετικές εικόνες.
Βαδίζοντας στην επόμενη σεζόν μας, εξετάζουμε την επιλογή για τη συνέχιση του ίδιου φορμάτ και στο μέλλον, φυσικά με κάποιες προσαρμογές. Αλλά είδαμε ότι έχει πολλά προνόμια. Και ειδικά στην κανονική σεζόν, όπου οι ομάδες δεν έπαιζαν συνεχόμενα, είχαμε την δυνατότητα να εξασφαλίσουμε κάποια διαστήματα για να ανασάνουν.
Είδαμε πολλά ωραία πράγματα όμως, σε μία διοργάνωση που έχει λιγότερα ματς στην κανονική περίοδο και τη μεταφορά στο Τοπ 16 και στα προημιτελικά με ένα τρόπο πιο ενθουσιώδη. Εξετάσουμε αυτή την επιλογή για το μέλλον φυσικά με κάποιες προσαρμογές. Πάντως, αυτό το φορμάτ βγάζει νόημα για τις ομάδες».
Για τους επενδυτές στο BCL: «Δε θα έλεγα ότι μόνο τα χρήματα είναι αυτά που κοιτάει μία ομάδα. Ζούμε σε ένα παράδοξο περιβάλλουν στο ευρωπαϊκό μπάσκετ, που δεν έχει την τυπική λειτουργία ενός επιχειρηματικού μοντέλου. Οταν βλέπουμε τις κορυφαίες ομάδες της Ευρωλίγκας να χάνουν συνειδητά εκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο, δεν μπορεί να σκεφτεί κανείς ότι το ζήτημα είναι να πάρουν περισσότερα χρήματα οι ομάδες. Για εμάς, η βασική αρχή αφορά στην εξασφάλιση για τα καμπ ενός περιβάλλοντος μέσα στο οποίο μπορούν να αναπτυχθούν και να προσελκύσουν οικονομικές εισροές. Η επένδυση που γίνεται καθημερινά κι ετήσια στο BCL δεν έχει τη λογική του πετάγματος κάποιων χρημάτων στο τραπέζι για να προσελκύσει κάποιες ομάδες. Είναι μία επένδυση που γίνεται για να κεντρίσει την προβολή και την έκθεση των κλαμπ με τέτοιο τρόπο που θα επιτρέψει στις ομάδες να γεννήσουν κάποιες οικονομικές πηγές. Ολα τα χρήματα που επενδύονται είναι στη λογική να προσθέσουν αξία στο ίδιο το προϊόν και όχι να προσελκύσει απλά και μόνο κάποιες ομάδες».
Για τις τέσσερις διοργανώσεις που υπάρχουν στην Ευρώπη: «Μία από τις αποστολές που έχει το BCL είναι να αλλάξει το τοπίο των ευρωπαϊκών διοργανώσεων στο μπάσκετ. Ξέρετε τη διαφορά μεταξύ ποδοσφαίρου και τη μπάσκετ και στη δημοφιλία που έχουν. Αυτό γίνεται πιο ξεκάθαρο όσο περνάει ο καιρός. Διαβάζω ολοένα και περισσότερα άρθρα για το γεγονός ότι δε γίνεται το τρέχων μοντέλο των επιχειρήσεων στο μπάσκετ μπορεί να ευδοκιμήσει, όταν κάθε χρόνο οι ομάδες χάνουν 30εκ. σε μπάτζετ που είναι λιγότερα από 45 εκατομμύρια. Αυτό δεν είναι ένα ορθόδοξο επιχειρηματικό μοντέλο. Αυτό είναι ένα περιβάλλον που τεχνικά είναι χρεοκοπημένο. Είναι ένα περιβάλλον που οι ποδοσφαιρικές ομάδες δίνουν χρήματα στις ομάδες μπάσκετ για να κερδίσουν έναν τίτλο, είναι ένα περιβάλλον που στηρίζεται σε τρελούς ιδιοκτήτες. Και για όσο το κάνουν είναι αξιοθαύμαστο, αλλά το ευρωπαϊκό μπάσκετ έχει δεκάδες ιστορίες ομάδων, που εξαφανίστηκαν όταν ο ιδιοκτήτης αποφάσισε να βγάλει την πρίζα, δεδομένου ότι δεν υπάρχει οργανική και συστηματική ανάπτυξη του κλαμπ, ούτε νέες επενδύσεις, διότι το σύστημα του μπάσκετ γίνεται πιο εσωστρεφές και δεν δίνει ευκαιρίες σε επενδυτές να επενδύσουν.
Εμείς προτείνουμε ένα εντελώς διαφορετικό μοντέλο. Να γίνουν οι ομάδες πιο εξωστρεφείς, να επενδύσουν κι αν τα καταφέρουν να φτάσουν μέσω του εθνικού πρωταθλήματος να φτάσουν στο BCL. Ξέρουμε ότι οι 4 διοργανώσεις είναι πάρα πολλές για την Ευρώπη και αναγνωρίζουμε ότι κάτι πρέπει να γίνει για αυτό. Η FIBA και οι Λίγκες έχουν κάνει πολλά προκειμένου να κάτσουν οι πλευρές στο τραπέζι και να συζητήσουν όλα αυτά τα θέματα και τα ερωτήματα που προκύπτουν. Αναγνωρίζουμε το λάθος σε όλο αυτό θέλουμε και πολύ συνειδητά θέλουμε να βρεθεί το κατάλληλο μοντέλο με όρμα μακράς διαρκείας Και σε αυτό το μοντέλο το μπάσκετ δεν γίνεται να κατέχει ένα μέρος της αγοράς που δεν είναι μεγαλύτερο από 100εκ., όπως γίνεται τώρα. Δεν είναι αυτή η πραγματική εμπορικότητα του μπάσκετ στην Ευρώπη».